nuffnang adv

Monday 13 May 2013

Modal Kepercayaan


Kepercayaan rakan peniaga adalah modal utama dalam bisnes.

Apabila kita dipercayai oleh rakan-rakan peniaga kita, mereka berani memberi kita kredit barang-barang yang kita perlukan dengan tidak meminta apa-apa sebagai cagaran. Ini membolehkan kita memulakan bisnes dengan modal tunai yang kecil.

Dalam budaya bisnes orang Cina, mereka sangat mementingkan rekomendasi dari orang-orang yang mereka percayai. Pembekal Cina hanya berani memberikan bekalan secara kredit jika seseorang itu diberikan rekomendasi oleh orang-orang bisnes lain yang mereka sangat percayai.

Justeru, adalah sangat penting kita mendapatkan kepercayaan 1 orang peniaga Cina dahulu. Dia nanti akan memberikan rekomendasinya kepada peniaga Cina lain tentang akhlaq kita sebagai peniaga.

Dalam bisnes, kita mesti bayar hutang dengan berdisiplin. Itulah tiket bagi mendapatkan kepercayaan rakan-rakan peniaga.

Apabila kita berjanji, kita mesti berpegang teguh kepada janji kita. Yang paling dipentingkan oleh peniaga Cina adalah janji membayar hutang. Apabila kita berdisiplin membayar hutang barulah nanti kita dapat dipercayai oleh pembekal-pembekal Cina.

Nota tambahan:

Nabi Muhammad digelar "Al Amin" yang bermakna "Orang yang Dipercayai". Akhlaq beliau sebagai peniaga sangat tinggi.

Dalam buku "Muhammad Sebagai Seorang Pedagang" karya Profesor Afzalurrahman, edisi terjemahan Indonesia, terbitan Yayasan Swarna Bhumy, 1997. Judul asalnya "Muhammad as a Trader" ada maklumat yang sangat menarik tentang akhlaq beliau.

Abdullah bin Abdul Hamzah melaporkan, katanya, "Saya pernah membeli barang daripada Muhammad, iaitu sebelum beliau menjadi nabi. Disebabkan urusan saya dengan beliau belum selesai, maka saya berjanji akan menghantarkan barang kepadanya, tetapi kemudian saya terlupa. Tiga hari kemudian baru saya teringat, lalu saya pun pergi ke tempat yang dijanjikan, dan saya dapati beliau masih berada di situ menunggu saya. Dia berkata kepada saya, 'Tuan membuat saya resah. Sudah tiga hari saya menunggu tuan di sini.'" - Peristiwa ini direkodkan oleh pakar hadith yang bernama Abu Daud.


-AInon Hj Mohd-  Sekolah Bisnes

No comments:

Post a Comment

facebook like


Like Facebook


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...